Home Belangrijk Veiligheidsvoorschriften
PDF Afdrukken E-mail

 

Afspraken gebruik modelpiste LV-modelafdeling

 

 

01.

Zorg dat je altijd je geldige lidkaart van de VML bij je hebt.

02.

De werktafels en het afdak zijn ENKEL bedoeld om je toestel op te bouwen en/of af te breken.

03.

Het activeren van zend-en ontvangstapparatuur en het starten van de motor gebeurt ALTIJD achter de veiligheidsdraad op het vliegveld.

04.

Taxiën van en naar de startbaan gebeurt op de daarvoor voorziene taxibaan. Je kan NIET taxiën of je toestel met draaiende motor dragen tot voor de veiligheidsafsluiting.

05.

Testen van apparatuur en/of motor gebeurt ALTIJD achter de veiligheidsdraad.

06.

Piloten staan ALTIJD in het pilotenvak en bij elkaar zodat ze mogelijke meldingen aan mekaar kunnen doorgeven.

07.

Toeschouwers staan ALTIJD voor de veiligheidsdraad. Collega’s die de piloot helpen, staan bij de actieve piloot in het pilotenvak en zorgen ervoor dat ze de piloot niet afleiden.

08.

De vlieglijn wordt NIET overschreden, dwz dat er enkel kan gevlogen worden in de zone VOOR de pilotenvakken. (de pilotenvakken worden links en rechts verlengd met een boordsteen die deze vlieglijn nog eens extra accentueert.

09.

Een toestel uit de hand starten, kan dus ook ENKEL voor het pilotenvak.

10.

De vliegrichting wordt bepaald door de windrichting maar zeker ook door de ligging van het veld. Er kan NOOIT dwars over de piste gestart of geland worden. Vanaf het pilotenvak gezien, vlieg je dus ofwel van links naar rechts als de wind uit noordelijke of oostelijke richting komt ofwel van rechts naar links als de wind uit zuidelijke of westelijke richting komt. Bochten moeten ALTIJD gevlogen worden, weg van het pilotenvak. Vlieg je dus van links naar rechts dan zal je een linkerbocht moeten inzetten na de start en ga je in een links circuit vliegen. Als de vliegrichting van rechts naar links is, zal je een rechterbocht moeten inzetten na de start en in een rechts circuit blijven vliegen.

11.

Vliegen of bochten boven de woonwijk is NIET toegestaan, evenmin als vliegen of bochten boven de Weg naar Zwartberg of de huizen langs deze weg!

12.

Je dient ALTIJD het vliegplafond te respecteren. Voor modelvliegtuigen in België is dit vastgesteld om 120 m.

13.

Als er echte vliegtuigen in de buurt komen van je modelvliegtuig, zorg dan altijd dat je onmiddellijk wegvliegt van dit toestel en probeer zo snel mogelijk hoogte te verliezen. (het voorkomen van ongevallen is veel beter dan genezen ook al ben je helemaal in orde met bovenstaande regels). Als modelpiloot zie je een echt vliegtuig veel gemakkelijker dan dat je modelvliegtuig wordt opgemerkt door de piloot in het echte vliegtuig en kan je dus ook gewoon veel sneller en efficiënter reageren.

14.

Het gebruik van alcohol en modelvliegen gaan niet samen.

 

Door je lidgeld te betalen, ga je akkoord met deze gedragscode en het reglement van inwendige orde van de Limburgse Vleugels.

Het toepassen van deze afspraken is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, dit wil zeggen dat ieder lid mag en kan reageren op een gepaste en correcte manier indien deze afspraken overtreden worden.

De takencommissie modelvliegen is gemandateerd door het hoofdbestuur om toe te zien op de correcte toepassing van deze afspraken.

 

De takencommissie modelvliegen

Koninklijke Limburgse Vleugels

Vliegplein, 1

3600 Genk

 

 

Versie: januari ’17

 
Banner
Website sponsored by LUMARES - Your Creative Partner
| Copyright © 2005 - 2017 Limburgse Vleugels |
Leden : 59
Artikelen : 44
Weblinks : 1
Artikelen bekeken hits : 223715